My Banner

Create your own banner at mybannermaker.com!
Share My Banner @ Your Blog!

Program Baru Di Malaysia (Jun 2010)

Daftar Sekarang..Jangan Biarkan Orang Lain Mendahului Anda.. Create your own banner at mybannermaker.com! Member Get Member Create your own banner at mybannermaker.com!

HALAL GUIDE FOR MUSLIM

Create your own banner at mybannermaker.com!

Jamu Ratu Dara - Inovasi Wanita Hari Ini

Jamu Ratu Dara - Inovasi Wanita Hari Ini
Sila Scroll Ke Bawah Untuk Info Selanjutnya

Mukadimah

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..

IKHTIAR BERUBAT ADALAH SUNNAH

Petikan dari Buku 'Bestseller' Dr. Danial: Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden. Buku Ini Menjadi Finalis Anugerah Media Islam Nasional 2006 :

Walaupun kesemua perkara ditentukan oleh Allah, berikhtiar dengan pelbagai cara untuk merawat penyakit amat digalakkan oleh agama. Ia tidak bercanggah dengan konsep tawakal.Seorang sahabat pernah bertanya kepada Nabi Muhammad: “Adakah aku tambat binatang dan aku bertawakal ataupun aku lepaskannya dan aku bertawakal?” Jawab Rasulullah: “Tambat dan bertawakal.” (Riwayat Tirmizi)Justeru, seseorang yang menghidap sesuatu penyakit digalakkan untuk mencari ubatnya dan tidak hanya berserah kepada nasib dan takdir. Mengikut sebuah riwayat dari Usamah ibn Syuraik, beliau berkata: “Aku berada di sisi Rasulullah, tiba-tiba datanglah beberapa orang Arab Badwi dan mereka berkata: ‘Ya Rasulullah adakah kami diizinkan berubat?’ Rasulullah bersabda: ‘Wahai hamba-hamba Allah, berubatlah kerana sesungguhnya Allah tidak meletakkan sesuatu penyakit melainkan Allah meletakkan ubat untuknya kecuali satu sahaja!’ Mereka bertanya: ‘Apakah itu ya Rasulullah?’ Nabi Muhammad bersabda: ‘Penyakit tua’.” Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Ahmad, Abu Daud, Ibn Majah, An-Nasai dan Tirmizi.Rasulullah juga turut berikhtiar sebagai contoh dengan berbekam, sedangkan Baginda merupakan manusia yang paling bertawakal kepada Allah. Selepas seseorang berikhtiar, hendaklah dia bertawakal dan berserah kepada Allah kerana Dialah sebenarnya yang menyembuhkan segala penyakit.

Wednesday, November 18, 2009

Rahsia Dan Khasiat Tauge

Rahsia & Khasiat Tauge
________________________________________
Menu TAUGE untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita.
Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan.


Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat.

Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus.

Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.

Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser.

0 Comments:

PRODUCT ORDER FORM - PLEASE FILL UP

Subject *
Full Name *
Contact No *
E-mail Address: *
Address *
Yahoo Messenger / Skype *
Payment Info (Bank / Ref.No / Time / Date / Total) *

* RequiredCreate Contact Forms

Bengkung Moden Selepas Bersalin Pembedahan/Caeserean

Iklan Produk

1 - Rahsia KAMASUTRA Bergambar Versi Melayu 2 - Seni Melambatkan Pancutan Dalam masa 2 minit anda sudah tewas? Isteri anda kecewa dengan prestasi anda diranjang? “Serlahkan kelakian anda mulai sekarang. Buktikan pada si dia anda mampu melayaninya lebih daripada 1 jam. Isteri anda pasti akan kagum dengan perubahan prestasi seksual anda diranjang!” 3 - Rahsia GHAIRAHKAN Isteri 4 - Seks Hebat (Memberi Kepuasan Kepada Pasangan Anda) 5 - Rahsia Kamar (Rahsia Kebahagian Rumahtangga) 6 - Rahsia Senang Hamil 7 - Rahsia Mudah Hamil 8 - Kepuasan Muktamad Suami isteri 9 - Rahsia Mudah Akad Nikah 10 - Rahsia Malam Pertama 11 - Pancutkan Suami 12 - Bengkung Moden Selepas Bersalin / Pembedahan 13 - Rahsia Suami Perkasa

© Blogger Templates | Webtalks